nog 4 dagen...... - Reisverslag uit Nkandla, Zuid-Afrika van Susanne Rupert - WaarBenJij.nu nog 4 dagen...... - Reisverslag uit Nkandla, Zuid-Afrika van Susanne Rupert - WaarBenJij.nu

nog 4 dagen......

Door: susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 December 2010 | Zuid-Afrika, Nkandla

Hallo Allemaal!

Hopelijk hebben jullie een leuke sinterklaas gehad. En is niemand bevroren door de kou die jullie schijnen te hebben.
Ik verheug me echt op dat weer (niet dus).

Ik heb even wat tijd over dus kan mooi een update plaatsen!

Vorige week zondag begon zo mooi, totdat we na de lunch aan twee van de kinderen hier moesten vertellen dat hun vader was overleden. De vader, niet in staat om full time voor de kinderen te zorgen, hield enorm veel van de meiden en zij van hem. Een forse klap dus.
Aan het eind van de dag waren alle gevoelens weer een beetje op een rijtje gezet en waren ze heel blij dat ze een week naar huis gingen. Ik vroeg me af of ze zich realiseren dat thuis nooit meer zo zal zijn als voorheen (thuis is de nieuwe vriendin van vader, een half broer kwam vanuit weet ik veel waar en een zus kwam vanuit durban).

Maandag heb ik de hele middag met twee meiden in de keuken gestaan om mufins te bakken. Doet het altijd goed en de twee meiden genoten. 's avonds konden ze alle kinderen trakteren op de heerlijkheden!

Ryan zijn zus was hier voor een week om een cusus te geven aan de dames die voor de kinderen zorgen. Erg gezellig vooral ook en maandag avond heb ik met haar voor Ryan en zijn vriendin gekookt.

Een tijdje terug had ik van zout brooddeeg allerlei figuurtjes gebakken. Nu de vakantie nadert (zomervakantie hier)zijn er meer en meer kinderen thuis omdat de leraren het te druk hebben en geen les geven. Mooie tijd dus om de figuurtjes te beschilderen. Meestal zijn de kinderen hier na een aantal minuten alweer verveeld, maar dit hielden ze echt uren vol en met name de oudere meiden hebben echt mooie dingen gemaakt!

Vrijdag zijn er hier 4 nieuwe kinderen broertjes en zusjes. Deze kinderen zwierven rond met hun moeder, hadden geen vaste verblijfplaats en de moeder was niet echt in staat om voor ze te zorgen. De oudste van 8 zorgde voor haar broertjes en zusje en geen van de kinderen ging naar school.
Met name het oudste meisje is heel blij hier te zijn. Ze loopt alleen maar te huppelen, te dansen en te lachen. Ze kan eindelijk weer kind zijn en weer spelen.

Vrijdag was het ook een naamfeestdag van Sr Sola en dit werd 's avonds gevierd. Er waren een aantal nonnen van een ander klooster die overdag voor een workshop waren geweest en zij bleven een nacht slapen.
Na het eten ging de muziek aan, kwamen er allerlei lekkere dingen op tafel en alle zulunonnen stonden te dansen. Zelfs Sr Sola (90 jaar) werd overgehaald om even mee te dansen. Echt een heel leuke avond!

Zaterdag had ik allemaal lekkere dingen voor de nonnen gebakken om ze te bedanken voor alles (met name de appeltaart en de boterkoek doen het goed!)Prompt waren er 3 zulunonnen die bedachten dat ik wel heel geschikt zou zijn als vrouw voor hun broer...... Ze vonden het ook geen probleem als ik ze kwam vergezellen in het klooster :-)

Gisteren was er een speciale kerkdienst in het klooster in Vryheid (een plaats 2 uur verderop) om de speciale verjaardagen van dit jaar te vieren en daarnaast Sr Melinda's 25 jarig jubileum. (er waren 3 nonnen vanuit Nkandla met een speciale verjaardag: 70,75 en 90 jaar) Ik was uitgenodigd om mee te gaan en het was echt een heel leuke dag! De dienst was super mooi met ik denk wel 35 nonnen die allemaal zo mooi kunnen zingen echt kippevel. Daarna was er een braai in de tuin. Het weer was super en alle nonnen zo vriendelijk. In vryheid hebben ze een school bij het klooster en ik kreeg een rondleiding. Leuk om een school hier van binnen te zien. Op deze lagere school zitten meer dan 400 leerlingen verdeeld over 14 groepen!
Oh verder geen zorgen, ik heb geen plannen om het klooster in te gaan...

Tsja, en dan is het alweer maandag en is de laatste week ingegaan. Gek hoor! Super om straks iedereen weer te zien. Aan de andere kant heel jammer om weg te gaan hier. Dubbele gevoelens dus.

En tot donderdag.....heb ik vooral nog veel lol met iedereen en geniet van het weer en de mensen hier. Vrijdag hoop ik voet op Nederlandse bodem te zetten (als het weer het toelaat om ons vliegtuig te laten landen).

Tot snel,

Liefs,
Susanne

p.s foto's volgen eind van de week

  • 06 December 2010 - 11:55

    Laurien:

    Geniet van je laatste paar dagen in het warme Zuid-Afrika! Tot snel! Liefs Laurien

  • 07 December 2010 - 00:14

    Jorine :

    Suuusss !!! heb met mama ontdekt dat je in ons favoriete sushi restaurant voor 25 euro ONBEPERKT kan eten ! ( binnen 2 uur ) dus als je terug bent ga ik jou daar op trakteren !!!!! het is hier heeeeel koud ! en heb al 2 flinke salto's gemaakt met m'n fiets !!! ( komt er van als je bijna je trein dreigt te missen )
    Oja !! hoop dat ik van jou kadootjes krijg ! want mama vond me iets te oud om nog sinterklaas te vieren !! jorine = kadoloos ! en dat KAN natuurlijk niet ;) !!! veel plezier nog komende dagen !! vind het leuk dat je terug komt dus tot vrijdag !! dikke kus

  • 07 December 2010 - 16:15

    Annemieke:

    Als ik jou was zou ik maar niet al te blij zijn om terug te vliegen.... 't is hier echt onwijs fris, glad, guur en alles wat erbij hoort!!!! Succes met afscheid nemen, en een goeie reis!

    dikke kuss & tot snel!
    Liefs Annemieke

  • 07 December 2010 - 18:40

    Albertine:

    Hallo!
    Geniet nog even van de laatste paar dagen daar.
    Een goede terugreis gewenst en tot snel in het koude Fryslan...

    Liefs Albertine

  • 08 December 2010 - 19:12

    Mieke:

    Lieve suus,
    Bijna stapje in het vliegtuig. Je laat iets achter maar herinneringen neem je mee. Wij vinden het fijn om je weer te zien.
    Het is hier glad en koud dus winter ook leuk.
    Goede reis, tot heel snel.
    Liefs Mieke en Adri.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nkandla

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

13 December 2010

Weer thuis

06 December 2010

nog 4 dagen......

28 November 2010

de tijd vliegt

18 November 2010

Geslaagd!!!

14 November 2010

update vanuit Nkandla
Susanne

Actief sinds 14 Sept. 2010
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 25857

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 01 September 2015

Itshelejuba hospital

02 September 2012 - 28 December 2012

Weer naar Nkandla

26 September 2010 - 10 December 2010

Zuid Afrika

Landen bezocht: