safari's - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Susanne Rupert - WaarBenJij.nu safari's - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Susanne Rupert - WaarBenJij.nu

safari's

Door: susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

04 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo…. Weer een paar dagen geleden dat we van ons hebben laten horen, maar wees gerust: we leven nog. Donderdag de auto gekregen. Rijden nu rond in een Chevrolet met 4750 km op de teller. Splinter nieuw dus. Snap niet zo goed dat ze zulke nieuwe auto’s meegeven het krugerpark in maar ja…. De afgelopen dagen hebben we in het krugerpark gebivakeerd en vooral heel veel rond gereden op zoek naar wild. Het is wel bijzonder hoor, je rijd over asfalt of gravelroads en zeker in het begin (het niet drukke gedeelte) kan je kilometers en kilometers lang geen andere auto tegenkomen. Je rijd door een uitgestrekt landschap en elk moment en overal kunnen dieren in de bush verscholen zitten. In ieder geval is gebleken: wij trekken olifanten aan. We hebben de afgelopen dagen wel zo ontzettend veel olifanten gezien. Mannetjes alleen of een paar bij elkaar (losers genoemd hier) maar ook grote kuddes vrouwtjes met kleintjes erbij. Super dichtbij, verder weg, noem het maar op wij hebben ze gezien. De eerste nacht in het park verbleven we in Olifantsrestcamp. Een kamp een beetje hoger gelegen op een berg aan een rivieroever. Super mooi uitzicht over de rivierbedding (en het weinige water wat er nog in staat) een paar nijlpaarden in het water en toen we er met wat te drinken gingen zitten dook er een kudde…..je raad het al….olifanten op.
Even daarvoor hadden een paar olifanten ons flink aan het schrikken gemaakt. Vlak voor het kamp was een uitkijkpunt over de rivier. We hadden gezien dat er een paar olifanten de rivier (stroompje, ze hebben hier al een tijd geen regen gehad) over wilden steken. Op dat uitkijkpunt mocht je even uit de auto (wel op eigen risico). De auto zo geparkeerd dat we snel weg konden rijden. Bij de rand hoorden we allemaal geritsel. Vlak onder ons bleken de olifanten al te lopen. Wij stonden bovenwinds en toen ze ons in de gaten kregen kwam er eentje toch wel iets dreigender op ons af gelopen. Een kort sprintje naar de auto en wegwezen dus!
Tsja, wat hebben we verder die dag nog gezien. Het ‘gebruikelijke’ :) giraffen, zebra’s , impala’s (niet te missen er lopen er zo’n 150.000 in het park (geen idee hoe ze die geteld hebben maar ja)), kudu en waterbokken. Maar ook buffels, aapjes en nog meer olifanten.
Het is hier flink warm (ze zeggen zo’n 45 graden), maar gelukkig wel met een windje, dat scheelt.
Ook is het om 6 uur echt pikkedonker, maar er verschijnt dan wel een fantastische sterrenpracht boven ons. Zo mooi hebben we het in Nederland nog nooit gezien….
’s Avonds lekker spelletjes spelen. en op tijd slapen, de volgende morgen is het steeds weer redelijk vroeg dag. We hebben echt een prima huisje.

Vrijdag zijn we naar Satara gereden. Onze tweede overnachtingsplek. Het was echt heel warm en daarom hebben we op het heetst van de dag het zwembad maar opgezocht voor verkoeling. Weer een prima huisje, een kleine rondavel met alles erin gepropt: veranda, keukentje, twee bedden, douche en toilet, kast . Handig ingedeeld.
’s Ochtends begonnen we weer met het zien van…..jawel: olifanten! Daarna volgden nog vele andere beesten. Na een verkoelend bad en terwijl de zon wat begon onder te gaan zijn we nog maar een keer op pad gegaan. En ook hier troffen we: olifanten. Tot twee keer toe bij een water plaats stonden grote kuddes olifanten te drinken. Verder nog een neushoorn gespot, nijlpaarden, struisvogels (naast alle verschillende antilopen, giraffen, zebra’s en gnoes) en we hadden leeuwen kunnen zien, als we ze tenminste konden spotten door de dichte bush (wij niet, een ander busje vol mensen wel….)
Op de weg terug naar het kamp weer een akkefietje met mister olifant, hij wilde niet van de weg afgaan, dus 10 minuten gewacht en toen besloot meneer toch maar plaats te maken.

Van Satara ging het de volgende dag weer zuidelijker richting Skukuza. We begonnen deze morgen met….nee geen olifanten, maar een enorme kudde buffels. De olifant liet vervolgens niet lang op zich wachten en ook deze werd weer mooi op de foto gezet. Niet lang daarna kwam er een auto naast ons rijden om te vertellen dat als we leeuwen wilden zien we om moesten keren. Dus wij onmiddellijk keren en ja hoor…..20 minuten later lagen meneer en mevrouw leeuw langs de kant van de weg uit te buiken. We konden ze bijna de hand schudden. Hadden een super mooi plekje (als er katachtigen worden gezien staat er altijd een kudde auto’s bij elkaar. Het is soms dus ook de kunst van spot de auto’s) en super mooie foto’s. Daarna weer gekeerd en onze route weer vervolgd. Terwijl we aan het kletsen waren (en de “gebruikelijke” beesten ook nog steeds op de foto zetten) spotten we puur toevallig een kudde auto’s een eindje van de hoofdweg af. Overleggen, wat zullen we doen….toch keren. Wij er naar toe en maar goed ook want in de boom bij al die auto’s lag een ……luipaard!!!!! Mijn big 5 is eindelijk compleet!!!!!! Wat een fantastisch dier! Deze safari kan dus niet meer stuk!! Na een paar mooie foto’s en super stuurmanskunsten van ytje (tsja op een klein weggetje passen ineens een heleboel auto’s bij elkaar en zie daar maar eens tussendoor te manoeuvreren als iedereen bezig is om het beste plekje voor de foto te vinden.

Dus…in 2 uurtjes tijd hadden we de buffel, de leeuw, de olifant en het luipaard gespot. Alleen nog de neushoorn te gaan en dan hadden we de big 5 op 1 dag! En ja hoor alsof hij ons hoorde stond hij een paar kilometer verder op langs de kant van de weg te pronken! Wat wil een mens nog meer?

Ook in Skukuza hebben we een mooi huisje. Dit kamp ligt ook aan de rivier en er loopt een wandelpad langs (wel met een hek met schrikdraad hoor). Met zonsondergang besloot een kudde olifanten dat het gras aan de overkant groener is en zij kwamen aan de oever van het kamp grazen. Op nog geen 2 meter afstand (echt niet overdreven) stonden grote en kleine olifanten te grazen. Een olifantastisch gezicht!

gisterenmorgen moesten wij ons om kwart over 5 (!!!!) melden voor onze bush wandeling. We stonden te wachten op meer mensen maar we bleken toch echt de enigen te zijn. Onder begeleiding van 2 gidsen ( met enorme geweren) vertrokken we richting de bush. De heren waren chagie in het begin maar ontdooiden naarmate ze door kregen dat wij wel heel aardig waren :). Een ritje van 45 minuten 3 hyena’s en een enorme kudde buffels later kwamen we in het ‘wandelgebied’. Na de instructies (niet schreeuwen, nooit rennen, goed luisteren, telefoons uit, geen spullen van de grond rapen, geluid van de camera’s uit en in een rijtje vlak achter elkaar blijven lopen) vertrokken we. Al snel kwamen er twee neushoorns in zicht. Wees gerust, neushoorns hebben een slecht zicht dus ze zagen ons niet, hoorden ons enkel. En wij hadden natuurlijk de mannen met de guns (die ze alleen gebruikten om toeristen die tegen alle regels in toch begonnen te rennen bij paniek neer te schieten nooit gaan rennen dus) Bij de rivierbedding even verderop stonden 3 neushoorns. Door ons tussen een groepje bomen te verstoppen aan de oever konden we ze tot op 50 meter naderen. De beide mannen vonden het zelf ook wel interessant want ze stonden met hun mobieltjes ook foto’s te nemen. Die geluidjes uit waren ze zelf even vergeten. De 1 werd gebeld en de ander had een irritant geluid als hij een foto maakte. Maar in een boom klimmen omdat de neushoorns daar bang van werden was niet nodig volgens ze.
Het was een hele belevenis die wandeling. Je bent erg op je hoede, maar het is vooral heel super om zo door de natuur te lopen.

Gisteren avond nog op een avondsafari geweest. Ga je met een groep in een truck om 5 uur weg (een uur voor zonsondergang). Het eerste dier (jullie raden het al) spotten we al bij de hekken van het kamp. Krap 100 meter buiten het kamp werden we getipt over een troep leeuwen. Onze gids zette de turbo erin en ja hoor….. er lagen 7 ongegeneerd op hun rug met de laatste zonnestralen te genieten voordat de jacht kon beginnen. Onze gids (Letter genaamd) was briljant, wist veel te vertellen maar had vooral een erg vermakelijk stemniveau. Alles gebeurde op een monotone hoogte. Bij het verder rijden nadat we de dieren hadden gespot noemde hij ook nog even wat we gezien hadden. Hij had dus een heel verhaal zitten vertellen over de leeuwen (die op 50 meter afstand lagen) en bij het wegrijden zei hij nog even: “lion”
No g weer verderop (de nacht was gevallen) liep er een enorme mannetjes leeuw langs de weg. Ik denk dat de afstand tot aan de truck 3 meter was. Hij keek eens op en liep weer rustig verder. Super imposant gezicht. Daarna kwamen de schijnwerpers tevoorschijn om in de bush naar het oplichten van ogen te kijken. We hadden een paar fanatiekelingen mee die alles dachten te weten, en continu dingen zagen, maar het bleek vaak niet te kloppen en dan was er ook niets te zien…. En de lamp ook even aan anderen geven….ho maar. Zodoende hebben we vooral veel impala’s gezien, oh ja ook nog twee olifanten. Bij de laatste olifant was het al pikkedonker. Dan schijnen ze (deze fanatieke mede safarigenoten) met die enorme schijnwerpers recht op de kop van zo’n olifant en flitsen nog even lekker in zijn gezicht terwijl hij rustig stond te eten. Hoe zou jij dan reageren? Nou de olifant vond het niet zo grappig en draaide een kwartslag richting de truck. Letter die net een heel verhaal had verteld keek nog even en terwijl wij dachten: “rijden nu!!! Hij wordt boos” zei Letter: “a bull elephant. He is getting angry now!” startte vervolgens rustig de truck en reed op zijn gemakje door.
Door deze fanatiekelingen duurde het wel heel lang. Ze dachten namelijk steeds wat te zien, maar dan bleek er niets te zijn. Wat we verder nog gezien hebben zijn wat nachtdieren (konijntjes, civetkat) ja en alle antilopen waarvoor we steeds gingen stoppen. Het luipaard en de hyena, maar ook de wilde honden en de cheetas hebben we dus gemist…. En bij het kamp liep nog steeds dezelfde…..jawel olifant dezelfde als waarmee we begonnen.

Vanmorgen hebben we om kwart voor 6 ons hutje verlaten om koers te zetten richting de kust. Het weekje bush zit er op. De eerste anderhalf uur was nog safari en tot onze grote verassing zagen we maar 1 olifant en deze keer met name…..neushoorns!!! 12 in totaal!
Tot halverwege ging het echt heel voorspoedig, we leken mooi halverwege de middag aan te gaan komen. Maar afrika is afrika niet als er niet vanalles nog komt. En dat van alles waren wegwerkzaamheden. Dat gaat hier toch wel wat anders dan bij ons. Het zijn met name 2 baans wegen. Vele kilometers weg voor 1 baan afgesloten terwijl je niemand bezig ziet. Dat betekend wel dat je dus moet wachten totdat je over het stuk weg mag rijden Wij hadden steeds pech en dat wachten kon tot 20 minuten duren…. En vervolgens 10 kilometer verder, opnieuw werkzaamheden, zelfde verhaal, weer zo lang wachten. En nog eens en nog eens en nog eens en ga zo maar door. Het toppunt wat we hebben moeten wachten was 30 minuten, maar toen bleek er ook een speciaal convooi langs te komen met een enorme unit op een kar die door twee trucks getrokken werd en door 1 geduwd. Dit geheel besloeg de hele weg.
Over een afstand van 800 kilometer hebben we uiteindelijk 12!!! Uren gedaan. Maar we zijn gezond en heel aangekomen in st Lucia om een paar dagen in de Bibs international backpackers te verblijven. Er is hier in de buurt veel te beleven en te doen (een boottocht langs de nijlpaarden en krokodillen, een krokodillen farm, walvisspotten, strand, zee etc.) Na een paar dagen kijken we weer waar we naar toe willen. Waarschijnlijk hluhluwe om daar nog een dagje in het wildpark te kijken en vooral ook de souvenirswinkeltjes te bezoeken :)

So far so good dus. Geen zorgen, niet opgegeten, links rijden gaat goed auto is nog heel en we vermaken ons prima.

Oh de nieuwe bijnaam van ytje is ook geboren. Ze kunnen dat hier niet uitspreken en het wordt al snel ietsjoe (of terwijl itsyou) :)

Veel bushgroeten!

• 04 Oktober 2010 - 18:24

Inge:

Ladies!!

Echte avonturiers zijn jullie! Ik zit te smullen van jullie verhalen. Zie ik daar een paar hele grote olifanten op een paar meter afstand van jullie staan!?! Woh gaaf!

Veel plezier nog!

X Inge

• 04 Oktober 2010 - 18:39

Madeleine:

Hoi Olifanten spotter!!!
    Leuk he Afrika.En nu, st Lucia ,watch the hippo,s ze lopen daar over de rotonde s,avond en ja ook in de buurt van de backpackers. Beetje jaloers ben ik wel,maar fijn dat je zo geniet.Hier alles gewoon saai alleen wat koi,s in de vijver en daar moeten we het maar mee doen.he geniet die dag liefs madeleine

• 04 Oktober 2010 - 18:50

Robert:

Prachtige belevenissen. Ik geniet een beetje mee, omdat je verhalen mooie herinneringen bij mij oproepen. Mooi dat je ook een luipaard te zien hebt gekregen. Vind ik eigenlijk de mooiste van de big5. Geniet van elke dag, want voor je het weet, loop je weer in het wit.....(en in de regen).groet, robert

• 04 Oktober 2010 - 21:02

Monique :

Hé Susanne en Ytje,
    Ontzettend leuk om jullie verslag te lezen.Het lijkt wel een spannend safari boek! Misschien kan mijn dochter dit gebruiken voor de voorleeswedstrijd op school?! Lekker door genieten en groetjes!

• 05 Oktober 2010 - 11:19

Lennart:

Hee dames!

Jullie zien veel in korte tijd, geweldig! Veel herkenbare situaties beschrijven jullie, leuk is dat! Geniet van deze tijd, want zoals jullie weten vliegt alles voorbij!

Pas goed op elkaar en have fun!

Groet uit het H'veense,

Ruth en Lennart

• 05 Oktober 2010 - 17:04

Maxime:

lieve susanne, lieve lieve susanne, heeeel lief ben jij. ik ga jou een bloem geven na het slapen. kus max

• 05 Oktober 2010 - 17:04

Maxime:

• 05 Oktober 2010 - 17:06

Olivier:

waren de dieren best wel gevaarlijk?
    waar heb je de olifanten gezien? Ik vond dat je hele goede fotos hebt gemaakt!
    groetjes olivier

• 05 Oktober 2010 - 17:07

Tristan:

lieve susanne, ik wil bij jou blijven, kus tristan

• 08 Oktober 2010 - 08:12

Annigje:

He, dames, dat is dus echt genieten daar in het mooi SA. Ga er nog even mee door, wij genieten van jullie verhalen.

• 08 Oktober 2010 - 19:51

Lianne:

Ha lieve Suus,
    Dat klinkt geweldig allemaal! Heel erg veel plezier, lekker genieten! Ik ga je volgen... Dikke kus

• 09 Oktober 2010 - 17:16

Clemens,Elles,Hanna:

Hé lieve Susanne, wat een geweldige safari's hebben jullie in Kruger gemaakt!En super dat je big 5 compleet is.Wij missen nog steeds 't luipaard.Maar ons kleine luipaardje kan nu 'mauw mauw' zeggen!Dat is ook wat waard!Heel veel plezier verder en goede reis naar het centrum van de wereld: Nkandla.Liefs van ons!

• 09 Oktober 2010 - 18:16

Anke:

Hej Susanne!

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!
    Geniet ervan!
    En ik blijf jullie volgen!

xx Anke

• 10 Oktober 2010 - 09:23

Madeleine:

Alles goed daar?? hier zonnig maar chill.Herfst dus.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid Afrika